بتونیر چیست؟ + موارد کاربرد آن

امروزه این حقیقت از هیچ سازنده ای پوشیده نیست که استفاده از مصالح بتنی همچون بلوک ها یا اسپیسرهای بتنی و اسپیسرهای پلاستیکی، با توجه به ساده، سریع و مقرون به صرفه بودن فرآیند تولید و به کارگیری آن ها، بهترین و درست ترین تصمیم است.

نکته ای که شاید بسیاری از سازندگان بدان توجه لازم را ندارند، این است که برخورداری از این مزایایی که بتن ها را در دنیا محبوب ساخته اند، ملزم به رعایت قوانینی در هنگام تولید سیمان و به خصوص بتن ریزی است.

تهیه مخلوط یکدست بتن پرتلند، از دو روش زیر انجام می شود:

  • بصورت دستی: روش سنتی و غیر پیشنهادی که ترکیب مواد بتن در داخل حوضچه ای (اگر به میزان بالا نیاز باشد) صورت می گیرد.
  • بصورت ماشینی: بتونیر یا میکسر برقی، بنزینی یا دیزلی بتن با ظرفیت های استاندارد 250 تا 300 لیتر، روشی تخصصی و استاندارد برای ترکیب مواد اولیه به میزان لازم است.

ما قصد داریم تا در این مقاله به صورت مفید و مختصر به بررسی انواع بتونیر و مزایا و کاربرد آن ها بپردازیم. پس در ادامه همراه ما باشید.

دستگاه میکسر، جایگزین روش های سنتی

بتونیرها امروزه در ظرفیت ها و انواع مختلف با توجه به نوع و ابعاد سازه تولید می شود. از این ماشین ها جهت هم زدن و مخلوط کردن مواد اولیه به منظور ساخت ملات سیمانی بتن در مقادیر مختلف استفاده می شوند.

مهم ترین دلیل اختراع و تولید میکسرهای خارق العاده، ضعف نیروی انسانی و روش های سنتی و دستی در مخلوط و سپس ریخته گری سیمان پرتلند می باشد.

انواع بتونیر را بشناسید

اگر قصد تهیه میکسری برای رفع نیازهای خود در فرآیند بتن ریزی دارید، بایستی ابتدا با تقسیم بندی خلاطه ها آشنا شوید. انواع بتونیر بر حسب نحوه درگیری موتور با دیگ بتونیر

معمول ترین این دسته بندی ها شامل انواع زیر می شود:

  • بتونیر دنده دور

انتقال حرکت الکترو موتور در این نوع از میکسر، از طریق دنده هایی که بر روی اطراف دیگ نصب شده است، میسر می باشد. قیمت پایین تر و صدای بیشتر از نقاط قوت و ضعف دنده دورها هستند.

  • بتونیر دنده زیر

این مدل کاربرد کمتری نسبت به نوع دنده دور در حجم های با دیگ متوسط دارد و در آن انتقال حرکت الکترو موتور به دیگ از طریق دنده هایی است که در زیر دیگ وجود دارد. صدای کم تر، کارکرد بهتر و فرسایش پایین تر از مزایا و قیمت بالاتر از معایب آن به شمار می رود.

  • رولیک لاستیک فشرده

در مخلوط کن های با حجم بسیار بالا همچون ۷۵۰ و ۱۰۰۰ لیتری که امکان انتقال نیرو از طریق دندانه ممکن نیست، برای انتقال حرکت از الکترو موتور به دیگ از چهار غلطک لاستیکی استفاده می شود، که در زیر رولی که بر روی دیگ قرار دارد و به محکمی دیگ را نگه می دارد نصب شده اند.

انواع میکسر براساس ظرفیت دیگ میکسر

ظرفیت ابعادی بتونیر یا همان مخلوط کننده بتن با توجه به ابعاد پروژه شما، متغیر و شامل انواع زیر می شود:

  • ۱۲۰ لیتری
  • ۳۰۰ لیتری
  • ۴۰۰ لیتری
  • ۵۰۰ لیتری
  • ۷۵۰ لیتری
  • ۱۰۰۰ لیتری

دسته بندی خلاطه ها طبق نوع موتور دستگاه

  • بتونیر برقی: این دسته از میکسر ها به دلیل کارکرد خوب، هزینه پایین و عدم تولید آلودگی، پیشنهاد می شوند.
  • بتونیر با موتور بنزینی: در مناطق شهری که دسترسی به برق وجود ندارد، استفاده از این دستگاه ها به لطف موتور بنزینی آن ها رایج است.
  • بتونیر با موتور دیزل: در مناطق دور افتاده و غیر شهری که دسترسی به برق وجود ندارد، به قدرت بالای موتور جهت تأمین نیروی دستگاه نیاز است و مانعی نسبت به سر و صدای زیاد وجود ندارد، از موتورهای دیزل استفاده می شود.

موارد استفاده از انواع بتونیر

کاربرد همزن های ماشینی بتن، بسیار متنوع هستند و در موارد زیر خلاصه می شوند:

  • هم زدن و مخلوط کردن مواد مختلف جهت ساخت بتن در مقادیر مختلف
  • جهت کار در آزمایشگاه های مختلف
  • مخلوط کردن مواد با مقادیر گوناگون جهت کاربردهای مختلف در صنعت
  • جهت بتن ریزی در پروژه های ساخت و ساز از ابعاد کوچک مانند ساخت ساختمان ها تا ابعاد بسیار وسیع همچون پروژه های سد سازی، ساخت راه آهن و فرودگاه

درباره ویژگی های یک بتونیر عالی چه می دانید؟

پیش از خریداری دستگاه میکسر، ضمن دانستن انواع آن، بایستی خصوصیات زیر را نیز در نظر بگیرید:

  • دارا بودن موتوری با قدرت و با دور مناسب جهت هم زدن دیگ
  • دارا بودن دیگی با ضخامت ورق بالا جهت جلوگیری از سوراخ شدن و فرسایش آن
  • برخورداری از جنس سخت و با کیفیت دنده ها به منظور کاهش خوردگی آن ها

تعمیر و نگهداری بتونیر

همانند هر دستگاه الکتریکی یا بنزینی دیگر، در هنگام استفاده از میکسرها نیز لازم است نکاتی جهت ارائه بهترین عملکرد و افزایش طول عمر ماشین رعایت گردند که به شرح ذیل اند:

  • شستشوی کامل دستگاه پس از هر بار استفاده
  • تعویض قطعات در تماس با مواد بتن در صورت نیاز
  • سرویس و چک نمودن موتور دستگاه هر شش ماه یک بار

منبع: spacershop.ir

نحوه نصب بالابر ساختمانی

نصب بالابرهای ساختمانی

طریقه نصب بالابر همانند خرید بالابر متناسب با پروژه از اهمیت بالایی برخوردار است؛ که این موضوع دغدغه‌ای بسیاری از خریداران است، هنگام خرید میگویند چطور باید بالابر را نصب کنم؟ در این مقاله از وب‌سایت بالابر سازی محمدی شیوه نصب دستگاه بالابر ساختمانی را به دو روش معمول که در ساختمان‌سازی و حفاری چاه که طریقه نصب آن‌ها تفاوت دارند را توضیح می‌دهیم. در هنگام بستن پایه‌ها نصب آن باید به نحوی باشد که ایمنی دستگاه هنگام جابه‌جایی بار و همچنین ایمنی افراد در حال کار در کارگاه حفظ شود. رعایت نکات زیر جهت نصب بالابر الزامی است:

برای شروع کلیه اجزای دستگاه بالابر ساختمانی را به محل نصب انتقال بدهید. اجزای ضروری عبارت‌اند از

  • ریل بالابر ساختمانی
  • بازویی بالابر ساختمانی
  • پایه بالابر ساختمانی
  • کالسکه بالابر ساختمانی
  • کرپی پایه بالابر
  • پیچ و مهره مونتاژ بالابر
  • واسکازین ۱۴۰ برای گیربکس

در صورت عدم موجودی هر یک از این کالاهای ذکرشده امکان نصب بالابر ممکن نیست.

طریقه بستن بازویی بالابر

با دو عدد پیچ و مهره ده چهار سا نت، پایه بازویی را به پایه بزرگ بالابر متصل می‌نماییم، مانند تصویر پایین که مشاهده می‌کنید بازویی به پایه بالابر وصل شده است.

بعدازآن نوبت به پایه دومی می‌رسد که آن را هم مطابق پایه اول نصب می‌نمایم و تصویر پایین به دست می‌آید.

طریقه نصب ریل به پایه‌ها

اکنون نوبت نصب ریل به پایه‌های بالابر ساختمانی می‌رسد، مطابق تصویر پایین ریل را داخل پایه‌ها قرار می‌دهیم و با هشت عدد کرپی پایه و شانزده عدد مهره مخصوص پایه بالابر ساختمانی آن‌ها را با همدیگر متصل می‌کنیم و مطابق تصویر پایین پایه‌ها به ریل نصب می‌گردند. هنگامی‌که ریل را داخل پایه‌ها قرار می‌دهید توجه داشته باشید که سمت بسته آن روبه‌جلو قرار بگیرد و سمت باز آن به داخل ساختمان قرار داده شود.


سرپا نمودن پایه و ریل بالابر

بعد از سفت نمودن پیچ‌های کرپی نوبت به سر پا کردن پایه بالابر می‌رسد مطابق تصویر پایین پایه را به کمک کارگر سرپا نمایید و آن را به محل که می‌خواهد استفاده نمایید جابجا کنید. می‌توانید کیسه‌های خالی را از ماسه پرکنید و آن را به‌جای وزنه درروی پایه پشتی بالابر قرار دهید تا پایه را به زمین مهار کنید و یا از مفتول برای بستن پایه بالابر به سقف استفاده نمایید.

سر پا نمودن پایه بعد از نصب

اکنون پایه بالابرساختمانی را نصب‌کرده‌اید و مطابق تصویر پایین بالابر آماده استفاده است.

کالسکه بالابر را به داخل ریل قرار دهید، انتهای ریل را با پیچ و مهره یا مفتول میلگرد دوازده ببندید و از بالابر استفاده نمایید.

چند نکته مهم قبل از استفاده از بالابر که باید توجه شود.

ریل و کالسکه را قبل از اینکه پایه را به لبه پشت‌بام ببرید برسی کنید که کالسکه در داخل ریل به‌صورت روان حرکت کند و از آن خارج نشود. بعدازآن به علت سنگین بودن بالابر هنگام جابه‌جایی جهت چرخاندن آن به سمت لبه پشت‌بام از کمک چند نفر استفاده کنید. دقت کنید که عمل چرخاندن پایه‌ها و ریل باید به‌صورت هم‌زمان صورت بگیرد و در این زمان کالسکه داخل ریل نباشد.

هنگامی‌که پایه بالابر در جای خود مستقر شد اقدام به گذاشتن وزنه سنگین بر روی پایه‌های پشتی بالابر کنید تا از خطر سقوط جلوگیری شود. اگر برایتان مقدور است، توصیه می‌شود پایه‌ها به‌صورت کامل بر روی پشت‌بام توسط مفتول به سقف در ساختمان‌های در حال ساخت بسته شود. این مورد برای ساختمان‌های که قصد بازسازی دارند امکان‌پذیر نیست.

بعد از انجام تمام موارد ذکرشده جعبه کالسکه را به گونه ای درون ریل جایگذاری می‌کنیم؛ که سمت الکتروموتور و کلید داخل ساختمان قرار بگیرد دقت کنید که بلبرینگ باید داخل ریل به نرمی حرکت کند و به‌هیچ‌وجه از ریل بیرون نیاید.

بعد از جا انداختن کالسکه به داخل ریل جهت رفع خطر بیرون افتادن آن از درون ریل توصیه می‌شود از یک خا موت یا میلگرد برای بستن انتهای ریل استفاده شود.

پس از نصب بالابر به‌صورت کامل از کابل برق مناسب جهت تأمین نیروی برق موتور استفاده شود. توصیه می‌شود ضخامت کابل دونیم یا بیشتر باشد تا برق موردنیاز دستگاه تأمین شود و حتماً از برق کنتور اصلی استفاده کنید و ولتاژ آن را برسی کنید که کمتر از ۲۲۰ ولت نباشد

در آخر قبل از روشن نمودن دستگاه برای نخستین بار از وجود روغن واسکازین گیربکس اطمینان حاصل کرده و سپس دستگاه را روشن نمایید. روغن مناسب گیربکس روغن دنده ۱۴۰ (واسکازین) است. همچنین ظرفیت مخزن روغن گیربکس و نحوه تعویض واسکازین را به‌صورت کامل در مقاله زمان تعویض واسکازین گیربکس توضیح دادم.


منبع: balabarsakhtemani.com

بتونیر چیست ؟

بتونیر دستگاهی است که سبب اختلاط بتن شده و با چرخش مدور سبب می گردد که بتن اصطلاحاً گرفته نشود تا به مصرف برسد. جهت اختلاط بتن در ابعاد کارگاهی و کارهای سبک ساختمانی از دستگاهی به نام میکسر بتن ، مخلوط کن بتن یا بتونیر استفاده می گردد. بتونیر در اصل دستگاهی است که عمل مخلوط کردن بتن را راحت تر می کند. اپراتور بتونیر مقدار مشخصی از سیمان و ماسه و شن را به همراه آب داخل دیگ میکسر بتن ریخته و با روشن شدن موتور مخلوط کن بتن عمل بتن سازی انجام می گیرد. پرکاربرد ترین میکسر بتن دستی از نظر حمل و نقل راحت بین طبقات ساختمان بتونیر 300 لیتری است این دستگاه مخلوط کن سیمان را بتونیر 250 لیتری نیز می نامند. از مزیت های بتونیر 300 لیتری حرکت دادن راحت آن و حجم قابل قبول دیگ میکسر بتن برای عملیات عمرانی می باشد. مواردی است که در قیمت بتونیر 300 لیتری تأثیر گذار است و از آن میتوان به برند و کیفیت موتور میکسر بتن اشاره کرد. بتونیر بسته به نیاز و حجم کار دارای احجام مختلفی می باشد. مخلوط کن بتن می تواند دوچرخ ، چهار چرخ یا بدون چرخ باشد. در خرید بتونیر دقت گردد ورق دیگ مخلوط کن بتون و خلاطه در حد استاندارد باشد. این دستگاه همزن ملات به صورت بتونیر دیزلی ، بتونیر برقی و بتونیر بنزینی تولید و عرضه می گردد. قیمت بتونیر برقی با توجه به کیفیت موتور و ورق دیگ مخلوط کن ملات متغیر می باشد. مهمترین نکته در قیمت میکسر بتن دستی ، الکتروموتور بتونیر می باشد و بایستی دقت گردد که الکتروموتور مخلوط کن بتن حتماً دارای پوسته چدن و در مدل بتونیر 300 لیتری و بتونیر 250 لیتری که دارای موتور تکفاز می باشند مؤکداً از موتور دوخازن استفاده گردد. این به این دلیل است که در الکتروموتور تکفاز چرخش روتور توسط خازن ها انجام می گردد و به دلیل اینکه میکسر بتن برقی برای چرخش دیگ به قدرت زیادی احتیاج دارد، موتورهای تکفاز تک خازن نمیتواند این قدرت را تأمین نماید. لیست قیمت بتونیر 300 لیتری با توجه به کیفیت دیگ و موتور متغیر است و می توانید برای دریافت قیمت روز بتونیر با ما تماس بگیرید و از قیمت انواع بتونیر مطلع گردید. میکسر بتن قیمت های متفاوتی دارد. مثلاً قیمت مخلوط کن بتن برقی دارای سیم پیچی مس با آلومینیوم متفاوت است.


اجزای تشکیل دهنده بتونیر:


بتونیر از چند جزء ساخته شده که مهمترین اجزای آن شاسی بتونیر و دیگ می باشد. دیگ و شاسی از جنس ورق فولادی و فولاد آهن می باشند. معمولاً ضخامت دیگ در لبه ها از 3 میل شروع شده و در دیواره ها به 4 میل و در کف 6 تا 8 میل می شود. سایز قوطی فولادی شاسی نیز با توجه به حجم خلاطه بتن متفاوت است. پس از ساخته شدن دیگ و شاسی آنها را کاملاً رنگ و اپوکسی می نمایند. از اجزای دیگر دستگاه خلاطه بتن می توان به فرمان آن اشاره کرد. فرمان دستگاه بتونیر برقی یا بتونیر بنزینی و حتی بتونیر دیزلی می تواند اهرمی یا گیربکسی باشد. تفاوت فرمان اهرمی و گیربکسی در شکل کارکردن با آن می باشد. معمولاً استفاده از فرمان اهرمی در بتونیر 250 لیتری به بالا غیر ممکن می باشد. به دلیل اینکه شاید در توانتان نباشد که دیگ پر از بتن را با دست و اهرم تخلیه نمایید. پس استفاده از فرمان گیربکسی در بتونیر 250 لیتری و بتونیر 350 لیتری به بالا متداول تر است. معمولاً گیربکس فرمان بتونیر vf86 می باشد. جهت نگهداری بهتر دستگاه بتون ریز سعی گردد مرتباً واسکازین گیربکس بتونیر و گیربکس فرمان چک شود و دنده های دور دیگ یا دنده های زیر دیگ کریس کاری و روان کاری شود.


تفاوت بتونیر دنده زیر و دنده کمر:


اگر دنده های مخلوط کن دور تا دور دیگ باشد به آن بتونیر دنده کمر و اگر دنده های آن زیر دیگ تعبیه شده باشد به آن خلاطه دنده زیر می گویند. تفاوت بتونیر دنده زیر با بتونیر دنده کمر در شکل قرارگیری دنده های آن می باشد. مثلاً در بتونیر دنده زیر، دنده ها در زیر دیگ بوده و چرخش دیگ شبیه حالت دیفرانسیلی می باشد که به طبع آن صدای کمتر و اصطحلاک بیشتری دارد. در بتونیر دنده کمر یا دنده دور، چرخ دنده ها در دور تا دور دیگ بوده و صدای بیشتری نسبت به بتونیر دنده زیر ایجاد کرده ولیکن اصطحلاک آن کمتر از دنده زیر می باشد. در هنگام ساخت ملات ابتدا آب داخل دیگ ریخته و بتونیر برقی یا بنزینی را روشن نمایید. سپس ماسه و سیمان را به صورت دستی یا توسط باکت اضافه نمایید. اختلاط بتن با توجه به عیار مورد نیاز بتن مشخص می گردد و درصد سیمان کم و زیاد می گردد. پس از هر بار اختلاط بتن در بتن ریز داخل دیگ آن را شستشو داده و پس از هر 400 ساعت استفاده سعی گردد موتور و گیربکس ها سرویس گردد.


بتونیر 250 لیتری تا بتونیر 1000 لیتری دارای چرخ نیز می باشد که به دلیل مکانیسم شاسی و نبود فنر در شاسی سعی گردد از یدک کشیدن مخلوط کن بتن یا میکسر بتن با سرعت بالا و در مسافت های بالا خودداری گردد. لاستیک های بتن ریز معمولاً لاستیک های خط دار می باشد و برای مسافتهای طولانی ساخته نشده است. همچنین دقت فرمایید از خرید شاسی های متفرقه و فاقد برند معتبر خودداری فرمایید.


انواع بتونیر و اجزای بتونیر:


 بتونیر 120 لیتری آزمایشگاهی


 بتونیر 140 لیتری آزمایشگاهی یا همان مخلوط کن بتن آزمایشگاهی با دو چرخ فرغونی فرمانی با حمل و نقل راحت


 بتونیر 140 لیتری آزمایشگاهی با دو چرخ فرغونی ساده (بدون فرمان)


 بتونیر 250 لیتری بنزینی و برقی


 بتونیر 300 لیتری برقی


 بتونیر 300 لیتری دیزلی (یا بنزینی)


 بتونیر 350 لیتری برقی


 بتونیر 350 لیتری دیزلی


 بتونیر 400 لیتری نیمه هیدرولیک دیزلی با موتور دیزل 8 اسب هندلی هوا خنک و دینام 7/5 اسب سه فاز و دارای پمپ و شیر هیدرولیک و جک برای بالا بردن باکت و باکت دار به همراه چهار چرخ پیکانی


 بتونیر 500 لیتری برقی


 بتونیر 500 لیتری دیزلی نیمه هیدرولیک با موتور دیزل 10 اسب هندلی هوا خنک و الکتروموتور 10 اسب سه فاز با ورق دیگ 4 میل و باکت دار با جک بالا بردن باکت و دارای شیر هیدرولیک و پمپ با چهار چرخ پیکانی


 


 بتونیر 500 لیتری نیمه هیدرولیک برقی


 بتونیر 750 لیتری هیدرولیک برقی با الکتروموتور 7/5 اسب برای گردش پمپ و الکتروگیربکس 10 اسب برای گردش دیگ و بالابر باکت هیدرولیک توسط جک 20 تنی با ضخامت ورق دیگ 4 میل و تابلو برق راه اندازی دستگاه با وزن 2100 کیلوگرم به همراه چهار عدد چرخ و رولیکی


 بتونیر 750 لیتری هیدرولیک دیزلی با موتور دو سیلندر دیزل و قدرت موتور 20 اسب استارتی یا هندلی هوا خنک و بالابر باکت هیدرولیک با جک 20 تنی و ضخامت ورق دیگ 4 میل و گردش دیگ در دو نوع گیربکسی یا هیدروموتور با وزن 2300 کیلوگرم به همراه چهار عدد چرخ


 


 بتونیر 1000 لیتری هیدرولیک برقی


 بتونیر 1000 لیتری هیدرولیک دیزلی


 بتونیر 2000 لیتری هیدرولیک برقی


 


نکاتی کلی در مورد نگهداری صحیح بتونیر:


 سعی گردد محل استقرار دستگاه مخلوط کن بتن در نزدیکی محل بتون ریزی باشد. البته شاید این مهم بیشتر در مورد بتونیر 250 لیتری و 300 لیتری امکان پذیر باشد.


 در زمان استفاده از بتونیر حتماً از دستکش ، عینک و کلاه ایمنی استفاده نمایید. چون بتونیر دستگاهی پرقدرت و خطر آفرین بوده و می تواند ایجاد مشکل نماید.


 قبل از ریختن مواد بتن داخل دیگ سعی گردد دیگ خلاطه با کمی گریس چرب شود تا محتویات به دیواره دیگ نچسبد.


 به دلیل قرارگیری مخلوط کن بتون در محل غبار آلود، چند وقت یکبار اقدام به تمیز نمودن موتور و گیربکس نموده و دنده های بتونیر را تمیز و مجدداً گریس کاری نمایید.


 سطح واسکازین گیربکس را مرتباً چک نمایید.


 بعد از هر بار استفاده سعی گردد دیگ بتونیر شسته و خشک گردد.


 جهت تعمیر بتونیر حتماً از متخصص کار کمک بگیرید.


 


منبع: abzar724.com